Studium przypadku: The Youth Island

Wprowadzenie

Wyspa Młodzieży (z ang. The Youth Island) to inicjatywa zapoczątkowana przez SPejderne – stowarzyszenie organizacji harcerskich z Danii. Przedsięwzięcie ma na celu włączenie młodych ludzi poprzez udostępnienie im miejsca, w którym mogą kreatywnie angażowanie się we wspólne działania, uczyć się i budować zróżnicowaną, inkluzyjną społeczność. Wyspa posiada szereg udogodnień, dzięki którym młodzież ma szansę inicjowania działań i realizacji ich z pełnym zaangażowaniem.

Początkowo Middelgrundsfortet był starym fortem wojskowym znajdującym się w Øresund 20-30 minut łodzią od Kopenhagi. Ostatecznie, 2015 roku, miejsce zostało kupione przez Fundację Middelgrundsfonden, która była odpowiedzialna za stworzenie infrastrukury, podczas gdy powołana fundacja Ungdomsøen wzięła odpowiedzialność za eksploatację wyspy.

Projekt regeneracyjny

Patrząc wstecz, wyspa została sztucznie stworzona i zbudowana w latach 1890-1894, jako fort wojskowy służący do obrony portu w Kopenhadze. Fort był aktywną instalacją wojskową do 1984 roku. Wyspa jest wyjątkowym miejscem dla duńskiej historii i przeszła regenerację, aby ostatecznie stać się unikalną wyspą młodzieżową.

Proces rewitalizacji wyspy trwał trzy lata, a uroczyste otwarcie odbyło się w sierpniu 2019 roku. Całkowita powierzchnia to 50 000 m2 obejmująca między innymi budynek, którego dach pokryty jest trawą i polnymi kwiatami, port i falochron wokół wyspy. W budynku znajduje się sala jadalna na 200 osób, pomieszczenia wewnętrzne na 120 osób oraz sale warsztatowo-dydaktyczne na 250 osób. 16 500 m2 znajduje się pod ziemią, które łączy 2,5 km korytarzy i tuneli rozmieszczonymi na trzech poziomach. Takie otoczenia oraz infrastruktura dają możliwość zbudowania pola namiotowego na 350 osób, a pokoje w budynku można również zarezerwować.

 

 

Ważni interesariusze

Rys, 1

 

W tworzeniu wyspy uczestniczyło wielu interesariuszy, odpowiedzialnych za zróżnicowane obszary (finansowanie, zbudowanie operacyjnego modelu, budowa itp.), którzy byli odpowiedzialni za różne obszary. Uproszczona mapa interesariuszy i występujących pomiędzy nimi relacjami została zaprezentowana na rysunku nr 1.

 

Duńska organizacja skautowa założyła fundację Middelgrundsfonden, która jest finansowana przez inne zewnętrzne organizacje. Fundacja Nordea i fundacja A. P. Møllera zakupiły wyspę, a następnie oddały w zarządzanie Ungdomsøen. Organizacja nie tylko prowadzi wyspę i koordynuje jej działalność operacyjną, ale też współpracuje z różnymi organizacjami młodzieżowymi, które współtworzą różnego rodzaju wydarzenia i inicjatywy na tym terenie.

Dobre praktyki i co mogłoby zostać zrobione lepiej

Wiele różnych aspektów oceniliśmy jako dobre praktyki, które mogą stać się inspiracją dla innych procesów rewitalizacyjnych. Przede wszystkim młodzież jest postrzegana jako wartościowy partner, który ma głos i siłę sprawczą. To poczucie bycia wartościową częścią organizacji czy całego ekosystemu, motywuje młodych ludzi do uczestniczenia w różnych aspektach procesu regeneracji, podejmowania działań, wspierania codziennych obowiązków i przejmowania odpowiedzialności za wyspę i społeczność.

Po drugie, gdy tylko odwiedzisz wyspę, nie jesteś już postrzegany jako gość, ale jako część Ungdomsøen i jej społeczności. To sprawia, że jest się odpowiedzialnym za to, aby Undgomdsøen było również przyjemnym miejscem. Jeśli realnie zaangażujesz się w życie wyspy, będziesz traktowany jako osoba mająca wpływ i odpowiedzialność za zmiany zarówno w przestrzeni fizycznej jak i społecznej miejsca. Ta odpowiedzialność i współdzielone wartości dają poczucie przynależności do społeczności, jak i sprawczości wobec podejmowanych wyzwań.

Po trzecie, Ungdomsøen wykorzystuje możliwość zdobycia nowego doświadczenia jako motywatora do zaangażowania się w życie wyspy. Wykorzystują przestrzeń jako miejsce, w którym młodzi ludzie mogą rozwijać się i wzrastać, jak i świętować każdy sukces czy naukę wyciągniętą z porażki. Spotkania są regularne i samoorganizujące się, dzięki czemu członkowie wzmacniają swoje umiejętności zarządzania i komunikacji. Ogólnie rzecz ujmując, dajesz ludziom przestrzeń treningową do budowania postaw i wartości, które następnie mogą wykorzystać w swoim codziennym życiu.

Jednocześnie warto podkreślić, że zawsze istnieje przestrzeń dla usprawnień. Po pierwsze, kiedy ludzie przybywają na wyspę, od samego początku mogą zostać przytłoczeni dużą odpowiedzialnością. Takie podejście niesie ryzyko wykluczenia niektórych osób obawiających się niepowodzenia i oceny wśród rówieśników. Pomaganie ludziom w rozpoczęciu pracy to na razie najsilniejsza część wyspy. Ponadto „buforów bezpieczeństwa” dla projektów, co oznacza, że cała odpowiedzialność spoczywa na barkach realizatorów. A warto podkreślić, że istnieje grupa młodych osób, które ze względu na brak doświaczenia, potrzebują dodatkowego czasu by uwierzyć w siebie i odnieść sukces, jednocześnie dając przykład kolejnym osobom.

Kolejna kwestia dotyczy pytania kim jest młodzież w Dani? Na moment pisania artykułu zakładano, że wielopokoleniowość wolontariuszy, choć grupa ta wydaje się wąska jednocześnie charakteryzuje się znaczącą różnorodnością i zróżnicowanie. Na przykład. młodzi ludzie mogą również tworzyć wydarzenia lub projekty dla dorosłych lub mogą to robić razem, we współpracy itp.

Ostatni wątek dotyczy sposobu zarządzania wyspą, która jest stosunkowo młodą i prężnie rozwijającą się organizacją. Istnieje potrzeba rozwinięcia tożsamości wyspy, społeczności i struktury koordynującej. Te braki uwidaczniają się w strategii komunikacyjnej, która bywa niejasna dla odbiorcy. Co więcej, nowicjuszom na wyspie trudno jest zrozumieć organizację i ostatecznie stać się jej częścią. W opinii autorów strategia marketingowa powinna być silniejsza i częściej komunikowana grupom docelowym wyspy.

 

Autorkiami tekstu są:

Marlene Schmidt Pedersen i Annika Nørgaard Karmann, uczestniczki Co-design Your Place 2019-21. Oryginał artykułu jest dostępny na https://www.codesignyourplace.eu/post/case-study-the-youth-island-copenhagen