KWARANTANNA SPOŁECZNA. I co dalej?

Wielu z nas skupia się obecnie na tym, czego nie może zrobić.
A gdyby tak spróbować przeformułować problemy i spojrzeć na nie z perspektywy możliwości?
Co jako jednostki, czy społeczności możemy zrobić, żeby wesprzeć siebie i innych?
Czego możemy się nauczyć i co możemy dla siebie dobrego wynieść z zaistniałej sytuacji?
O tym poniżej.
Tak .. zostaliśmy od siebie odizolowani. Sytuacja drastycznie się zmieniła powodując i produkując w nas mnóstwo stresu, obaw i lęków – to zjawisko absolutnie naturalne. Zabrano nam naszą codzienność i poczucie wolności, wiec nie ma się co dziwić, że nie czujemy się z tym komfortowo.
Co ciekawe, badania nad społecznościami lokalnymi, wskazują na postępujący od lat spadek zaufania społecznego, partnerstwa, a także uniwersalnego rozumienia potrzeby zaangażowania się na rzecz dobra publicznego (Czapiński, 2015). Być może teraz mamy okazję spróbować nieco odwrócić ten trend.
Została nam bowiem dana możliwość, żeby zwolnić i spojrzeć na siebie oraz drugiego człowieka z poziomu serca, a poprzez małe działania możemy zdziałać naprawdę bardzo dużo 🙂
Oto kilka rozwiązań:
1. ZADBAJMY O SIEBIE I NASZ DOBROSTAN PSYCHICZNY:
– WPROWADŹMY PORZĄDEK DNIA – podobnie jak w normalnych warunkach mamy w życiu swoistą rutynę dnia, postarajmy się wprowadzić ją również i teraz. Taki sposób funkcjonowania daje poczucie bezpieczeństwa oraz stabilność. Jedzmy więc o stałych godzinach, dbajmy o higienę osobistą i kondycję fizyczną. Zaplanujmy regularne czynności, które wprowadzą porządek do naszego życia.
– ZADBAJMY O ROZRYWKĘ – zamiast oglądać nieustannie wiadomości, które w większości z nas powodują wzmożenie lęku, wybierzmy komedię, zagrajmy w grę, odrywając się w ten sposób od natrętnych myśli.
– ZAAKCEPTUJMY W NAS TRUDNE EMOCJE – na zamartwianie się poświęćmy bowiem określoną ilość czasu. Pozwólmy sobie na odczuwanie trudnych emocji, jednak nie zostawajmy z nimi przez cały dzień.
– ZADBAJMY O KONDYCJĘ FIZYCZNĄ – Zmotywować się do ćwiczeń niekiedy nie jest łatwo, ale nie musimy od razu wskakiwać na poziom super-heavy. Wykonajmy jedno ćwiczenie, rozciągnijmy się, weźmy kilka głębokich wdechów odprężając w ten sposób zarówno ciało, jak i umysł. Nie śpieszmy się, a stopniowo wydłużajmy ćwiczenia 🙂
2. ZADBAJMY O NASZĄ PRZESTRZEŃ DOMOWĄ:
– ZRÓBMY PORZĄDEK – sprawdźmy, czy mamy może jakieś rzeczy w domu, których już nie potrzebujemy, a mogłyby się one przydać innym.
– WIETRZMY REGULARNIE MIESZKANIE wpuszczając do domu świeże powietrze. Dzięki temu przewietrzymy nie tylko przestrzeń domową, ale także dotlenimy swój organizm.
3. ZASTANÓWMY SIĘ KOGO MOGLIBYŚMY WSPOMÓC I ZADZWOŃMY DO NICH:
– Być może są osoby, które boją się bardziej od nas: osoby starsze, z obniżoną odpornością, niepełnosprawne, mieszkające samotnie. Być może niektórzy z nich potrzebowaliby naszej pomocy przy zakupach, wyprowadzaniu psa albo samą rozmową sprawimy, że poczują się lepiej.
– Niektórzy mogą też nie wiedzieć jak korzystać z możliwości internetu: bankowości elektronicznej, wirtualnych zakupów, różnych form aktywności fizycznej (fitness, yoga), szkoleń e-learningowych, form wsparcia online, baz książek, filmów, czy podcastów. Pomóżmy tym osobom dowiedzieć się jakie możliwości niesie za sobą potęga wirtualnego świata.
4. RAZEM Z PRZYJACIÓŁMI MOŻEMY ZORGANIZOWAĆ SPOTKANIA ONLINE:
– Gry towarzyskie, wspólny trening, a nawet wziąć udział w różnych wydarzeniach kulturalno-tanecznych (w internecie coraz więcej dj-ów organizuje wydarzenia online)
5. WEŹMY UDZIAŁ W ŻYCIU PUBLICZNYM:
– za pośrednictwem internetu możemy także bez wychodzenia z domu zwiedzić lub/i odwiedzić wiele miejsc. Podczas gdy przestrzenie publiczne mogą być zamknięte, a wydarzenia publiczne zostały odwołane to wiele domów kultury, muzeów, bibliotek oferuje obecnie możliwość wirtualnego przeniknięcia w ich mury
– możemy zaangażować się w różnego rodzaju akcje społeczne: szycie maseczek, dołączanie się do zbiórek, a także udostępnianie ich na łamach mediów społecznościowych.
Wbrew pozorom, chociaż jesteśmy od siebie obecnie odizolowani, możemy dla siebie i innych zrobić naprawdę dużo.
Co więcej, powyższe działania to tylko niektóre formy dbania o siebie i innych w tym szczególnym czasie. Wybierając je zatem pamiętajmy, aby były one zgodne z naszymi potrzebami i możliwościami. Słuchajmy w tym siebie ❤